Gepubliceerd op:
HOONHORST – Bewoners van de Koelmansstraat in Hoonhorst hebben zaterdagmorgen actie ondernomen om de verkeers- en geluidsoverlast in hun straat tegen te gaan. Met sjablonen brachten ze het cijfer 30 aan op de straatstenen, en ze hingen spandoeken aan met de veelzeggende slogan ‘Hoonhorst is te mooi om doorheen te scheuren’. Bovendien verspreidden ze huis-aan-huis in de straat een enveloppe met een brief waarin ze het doel van hun actie uitleggen.
Die brief ging vergezeld van stickers met het cijfer 30 (en buiten de bebouwde kom met het cijfer 60), die bewoners op de zijkant van hun afvalcontainers kunnen plakken. Dit alles ter ondersteuning van hun doel: het autoverkeer dat door de straat raast dwingen om de snelheid te minderen. 30 km per uur is de maximaal toegestane snelheid, maar die wordt door de meeste automobilisten overschreden.
Daar komt bij dat de route veel vrachtverkeer aantrekt dat tussen de N35 en het dorp Dalfsen heen en weer rijdt. Dat komt weer doordat Google Maps en andere routeplanners deze route aangeven in plaats van der veel logischer Poppenallee, waar je op het grootste deel 80 km per uur mag rijden. Dat geeft niet alleen verkeers-, maar vooral ook geluidsoverlast.
Het initiatief komt van een groep Hoonhorsters, die er met steun van Plaatselijk Belang Hoonhorst al een jaar of twee mee bezig zijn. Tot dusver hebben hun inspanningen weinig opgeleverd. Google Maps benaderen blijkt heel lastig en ook bij de provincie en Rijkswaterstaat vinden ze tot dusver geen gehoor.
Overleg met de gemeente Dalfsen heeft wél wat opgeleverd. Verkeerswethouder Betsy Ramerman heeft toegezegd dat er bij de zuidelijke entree van het dorp een verkeerssluisje komt, vergelijkbaar met het exemplaar bij de entree aan de Zwarteweg. Een offerte hiervoor is in middels uitgezet bij een plaatselijk bedrijf.
Dat lost wellicht een klein deel van het probleem op, maar niet alles. De bewoners zien het liefst een langere sluis of verkeersdrempels. Ze hebben hun hoop gevestigd op het nieuwe Mobiliteitsplan, dat de gemeente eenmaal in de vijf jaar opstelt.
Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ze hun ideeën onderbouwd indienen bij de gemeente, die de aanvraag beoordeelt. Daarvoor is de hulp ingeroepen van een verkeersdeskundige, die met hen meedenkt. Daarnaast doen de bewoners via de brief die zaterdagmorgen verspreid werd, indirect ook een beroep op de eigen inwoners om zich aan de snelheid te houden.
Want dat zijn de mensen die het meest gebruik maken van de straat. Behalve de verkeerssnelheid – extra gevaarlijk vanwege kinderen die de straat oversteken op weg naar school – is ook de geluidsoverlast een probleem. Er gaat veel vrachtverkeer door de straat, maar ook veel landbouwverkeer, wat niet vreemd is met een viertal loonwerkbedrijven in de directe omgeving.
Op sommige momenten geven kippers en ander zwaar verkeer zóveel geluidsoverlast dat aanwonenden elkaar niet eens kunnen verstaan als ze in de tuin zitten. Het probleem word deels veroorzaakt door de hobbelige klinkerweg.
Lees het oorspronkelijke bericht op de site van DalfsenNet.